Thursday, December 6, 2012

Dah namanya pet memanglah manja.....

Okey pagi ni anak2 Pigmy boleh main di bawah ya....
sebenarnya pagi tadi bila mama ke reban nak jenguk diorang ni
tengok2 si Chokii ni dah ada di bawah...rupaya dia telus ikut
pagar reban tu...alahaiii....dah kambingnya comel gini...
pagar untuk kambing biasa memang dia telus jer lah....

Ayah nak menaiktaraf dan mengemaskini kandang Pygmy ni dulu
mama dok bawah tu tengok anak2 tu karang dibuli dek kakak2
dan abang2 yg tak reti duduk diam tu...mentang2 adik2 dia
ni kecil comel jer.....cemburu butalah tu...disondol2nya adik2nya...

Masa buat reban ni haritu manalah sangka nak ada Pygmy
tinggal di sini juga.....dahlah kena buat renovation sikit....
ni dah dikecilkan saiz tingkap makan muat2 Pygmy jer....

Nini ni ajer yg cepat mesra dan manja dengan mama....
bagi daun senduduk terus datang dekat....yg lain lari bercempera...

Yeaa..... yang berTiara putih ni Kiki.... dia pun bila tengok
Nini macam sedap jer makan pucuk senduduk....mula nak
datang dekat....tapi si Chokii tu...pandang dari jauh jer...

 Ini  Kiki... betina...badan dia sama jer dengan Nini....
cuma dia ada Tiara putih atas kepala kat celah tanduk tu
harap2 adalah gen bulu putih yg dibawanya.....
dapatlah anak2 yg ada kaler2 putih kelabu ke nanti InsyaAllah...

Haa...yg hitam manis menawan ni Nini....senang nak cam
dia nih....badan dia pun agak besar sikit dari yg lain...

Yang satu lagi ni bulu dia hitam kecoklatan....macam rambut
hitam pakai inailah pulak...pun betina Mimi.....kat bahagian2 tertentu
badannya ada sikit2 tompok putih...pembawa gen bulu coklat
dan sikit2 putih harap2nya......

Machoolah Chokii ni kan....gabungan  warna bulunya
coklat, hitam dan putih.....bakal menjadi bapa kepada
..anak2 Nini, Kiki dan Mimi InsyaAllah....baru betul "isthree"

Tengah mama sebok melayan Pygmy... Melor  datang 
menyerbu.....macam cemburu jer.....


 Tengok tu manja kemain dia ya.....

Yea...dah siap tingkap makan diorang...bila ayah tabur dedak
cepat ajer diorang menjengah ke sini dan makan dengan 
berseleranya....suka tengok diorang makan....cepat besar ya....

Haiiii... ayah tu kalau dapat duduk di reban ni sepanjang hari
memang habis hati....lupa segala masalah kerja dia yg bertimbun
kat rumah tu....betul2 release tenssion tengok semua ternakannya...
ni lah masa2 bahagia ayah....kalau ikutkan memang nak pencen cepat
ingatkan umur 50 dah boleh pencen...ni dah makin lambat lah pulak...
tunggu pencen memang dah tak larat nak buat semua ni...
baik mulakan sekarang....kena pandai urus masa...






Musuh tak pernah dicari......



Hai larrr ular..... dalam kita sebok dengan kambing pandai dia
ambil kesempatan ya.....2 ekor sekali dia ngap...elok jer panjang
bulat lepas ditelannya...agaknya nak keluar semula dari reban
serama tu tak muat maka diluah semula....masih basah kesan
proses menelan dan meluahka 2 ekor serama ni.....dalam reban tu ada 
3 ekor ...3 beradik...keturunan baik2 ni....baka berdarjatlah kiranya...
keturunan kerabat Perahu Siam dari Terengganu....

Patutlah ayah tergerak hati beli anak limau purut pagi tadi dari Hj Rosli
di Sungai Ramal Dalam....masa beli anak
limau purut ni ayah ada bercakap dgn Hj Rosli tu....
betul ke kalau tanam pokok limau purut dalam kebun ular
tak berani masuk.....entahkan fakta atau sekadar auta....
beli juga walau kat rumah dah ada pokoknya... rupanya dah ada baja organik
menanti di reban ni.....moga elok subur wahai limau purut ya....


Pokok  limau purut sebagai tanda batu nisan kepada
sepasang serama kesayangan....habis tu mana nak cari
ular yg mengerjakan ayam2 kita selama ini....geramnya...
memang tak pernah dicarinya.....entah di manalah dia bersembunyi...
kadang tertanya2 juga...entah di bawah timbunan semak samun
mana...atau di celah lubang mana....memang tak pernah 
dicari musuh yg satu ini.....

Friday, November 30, 2012

Reban ke Bunglow ayam nihhh


Memula melangkah masuk ke dalam kawasan pagar kayu ni
ingatkan perkampungan mini ke....macam rumah mini kan...rupanya.....

Larrr reban ayam..... kiranya macam bunglow elit ayam bandor ler...cewah
siap ada landskap segala..... tapi kena tanam pokok yg ayam tak suka pagut ler...
Nampak macam rumah kampung jer kan...alahaiii harganya RM2400...
kalau buat seniri murah jer...kena pulak guna kayu terbuang...kutip jer
kat tempat buangan sampah atau rumah baru buat tu... cuma perlu beli paku jer

Haaa yg ni macam yg ayah buatlah.... stail tempat tidur siap ada tempat
bertelur....tanggan untuk turun naik.... so ayam tak berterbangan
ke rumah jiran ...good idea untuk pelihara ayam dalam taman perumahan

Haa... yg kat sisi sebelah kanan tu lah tempat ayam bertelur....
ada pintu di atas untuk mudah kita mengintai dan mengambil telur....
yg ni pun harganya RM2400.... sebab buat daripada kayu tu yg mahal....

Ni reban ayam Bomba....hehe sebab warna merah bomba....harganya 
tak silap RM2800....cantik sangat kalau letak kat laman rumah....
tapi kena rajin bersihkan najis dia lah...bubuh jer EM...takde lah berbau...


yang bentuk segitiga ni pun ayah dah buat...lain kali kena catlah...
baru cantik.... ni jimat sikit kayunya....tak perasankan harganya
sebab tak pergi dekat pun...lecak sangat sebab baru lepas hujan...

Yang ni tak silap lebih RM4K.... sebab agak besar....petak yg 
terkeluar tu untuk bertelur....memang kreatif orang yg membuatnya...
agaknya dia tukang buat rumah kot.....

Dalam banyak2...mama suka yg ini...sebab warna Hijau PAS...
haha...so kiranya ayam2 di dalam ni pun berpartian jugak...lalala....


Thursday, November 29, 2012

Pigmy goat kami.....

 Owhhh akhirnya...tercapai juga hasrat hati nak memiliki Pigmy goat
@ African dwarf... kambing comel lote......mula sepasang dulu....
hitam ni betina dan yg coklat tu jantannya......biasa lar jantan kecil sket....

InsyaAllah....ada rezeki bertambah biak lah nanti....untuk sementara
ayah letak kedua-dua kambing ni bersama kambing lain tapi dalam petak asing...

Yang coklat ni...kita panggil Chokii...... sebab warna dia coklat....
macam gula2 Chokii tu kan...hehe.....jajan coklat cair  

Yang hitam ni nama dia.... Nini... haha nama jajan jugak kan....
yg iklan Mat Sentul tu.... Nini celup2....biskut celup dalam coklat cair..

Ehh apasal lak menjilat kayu tu...kan ada garam jilat kat sana tuh....
gatal gusi kot.....hehe budak2 lagi kan...baru 3 bulan.....

Nini nampak lebh besar dan sihat ....sebab tu dia tak renti ngunyap....
kalau bagi daun senduduk ....cukup dia suka.....
Ya Allah permudahkan kerja kami dalam membiakkan kambing2 ini
Ameennnn........

MAHA 2012

Dalam hujan lebat lepas zuhur mama, ayah dan Arsyad berangkat ke MAHA
ajak Hana ngan Iera tak nak ikut....target memang nak ke Laman haiwan ternakan jer...
ada misi sangat penting sebenarnya ni....masuk jer ke khemah lembu ....
terpandang si putih gebu ni.... mak aiii Subhanallah besarnya.....

Ni dah tergolek beria benar.... betul sangat gaya nak kena semelih korban jer...
tengah praktis lah tu kot.....kalau gini gayanya senang sangat lah kerja
si tukang semelih korban ya.....

 Ada juga Rusa ... ni kat kandang di bawah khemah lelong .....
 tapi kami tak berminat nak membeli lelongan ni .... macam mahal jer....

Kambing jantan ni pun MasyaAllah besarnya.....

Ni lagi sekor lembu jenis Brahma ke apa ke namanya tadi.... manja semacam jer

Lepas tu masuk khemah ternakan ayam pulak.... Ayam Coachin..
besar sangat ayamnya....kita panggil ayam Gajah jer.....

Yang ni ayam Coachin mini...besar2 ayam kampung biasa lah.... 

Wahhh ni lah Merak Kayangan.... tapi dia tak tunjuk gaya kembang ekor...

Ni ayam apa eak tadi ...lupa namanya...baru jer sampai dari luar negeri...

Cantik kan ayam ni.... tu lar diorang tak label pulak.....

Ni lah burung Kuang....ekornya panjang 

Rabbit pun ada...yang ni memang jenis bulu gebuss.... 

Tu yang menyorok dalam gua tu Landak Raya.... besar juga saiznya...
elok jer kembang duri2nya semua pengunjung lari menjauh dari pagar....
Hati2 woiiii.....takut kena tembak dengan duri dia.....hehe...

Ni lah Guinea Pig atau Tikus Belanda.... Arkus atau Marmut.....
amboiii banyak benor nama dia.....kiranya warganegara Belanda juga lah ni...

Selepas berpusing keliling baru jumpa yang dicari-cari......
Pigmy goat atau African Dwarf ni.....alahaiiii sekor jer pulak....
tak jual pulak tu.....abis macamana nak beli nih.....

Rupanya ada lagi kat sini...ada 5 ekor jer...sekor jer jantan yg coklat
yg lain semua hitam...alahai...... tanpa berfikir panjang ayah terus kata
nak beli....2 ekor ...sepasang......ingatkan nak datang lain kali ke....

Terus beli yg coklat tu....jantan dan sekor lagi hitam yg betina....
yg ada 2 tanduk tu.....hurmmm nekad sungguh....

Alhamdulillah...inilah kunjungan ke MAHA paling puas hati...
sebab dapat beli Pigmy goat comel nih.....

Arsyad tu macam nak bawa balik jer kambing tu kan.....
manja2 sangat kambing kat sini....di Farm Ar-Raudhah Biotech.....
http://arraudhahbiotech.com

Friday, November 23, 2012

Bila Kambing suka bermain...

video
Setiap pagi bila kami buka pintu dapur yang menghadap ke reban kambing
kambing2 tu akan menyapa dengan mengembek....
amboiii macam tau-tau jer ya tuan dia dah bangun boleh lah minta makan
Bila pukul 10 lebih cuaca baik dan cerah....kambing2 ni seolah2 meminta
untk dilepaskan....bukan nak makan sangatpun bila dilepaskan
suka berlari bebas riang ria berlumba ke sana kemari....
kejap berlari ke kandang...kejap keluar semula....macam budak2
bila dapat bermain di luar rumah kan ke suka berlari2 ke sana sini...
seronok tengok kelaku diorang nih....

Cehhh.... buat projek pulak dia kat depan gate.....pi lah menyorok balik
semak sana nun ke....kurang sopan sungguh anak dara nih...