Sunday, December 29, 2013

PESTA KULIT PISANG & AYAH UDA/FAMILY DATANG KANDANG



29 Disember 2013.. Ayah Uda dan anak-anak lelakinya (Irfan Danish & Irfan Daniel) datang ke Bangi. Tujuannya Ayah uda nak ambik Opah yang dah 2 minggu duk di sini temankan Atuk. Bila Opah & Atuk ada di rumah kami, ramailah cucu-cucunya yang lain datang.


Bila cuaca dah redup petang..Ayah Uda dan anak2 pun turun ke kandang tengok abang & ayah bagi makan kambing..Petang ni, ayah ambik kulit pisang kat Faisal GP Classic, jiran selang 2 rumah. Abang pulak lepaskan semua kambing ke tanah..apa lgi berebut lah kambing2 tu makan kulit pisang. Seronok jugak bila dapat kongsi pengalaman bela kambing dengan sedara mara yang jarang2 sekali datang bertandang..

Wednesday, September 4, 2013

Sampai bila entahnya.......

SiPuteh dah sebulan setengah umurnya tapi masih 
tinggal di rumah bersama kami....dalam kandangnya
Si Puteh ni tak suka kalau dibiar bersendirian.....siaplah
dia akan menjerit2 memanggil sesiapa saja.....

cukup tak suka dikurung dalam kandangnya tu
dia akan meronta ke sana sini minta dikeluarkan...
duduk dalam ni kalau nak nenen jer.....lepas nenen
bila dah kekenyangan dia akan terlena tidur agak lama...

Kalau dapat masuk dalam rumah memang dia suka sangatlah
tapi manalah sempat nak memerhati sepanjang masa
entah dia terkencing ke ter'popoo" dalam rumah.....aishh

Terpaksalah mama spend masa duduk di luar rumah
memerhatikan dia.....kalau tinggal dia di luar rumah
sendirian...alamat menjerit2 lah dia.....

Kadang2 Labu suka bermain dengannya

Lucky pun suka bermain dengan si Puteh.....

 Waktu ni biasanya mama menjemur kain, mengemas tudung
dan baju2 kot ada sesiapa membeli online......

Selepas beberapa jam dia akan keletihan berlari dan melompat 
ke sana sini...dia akan terlena tidur ......di mana2 pun...
barulah mama dapat masuk dalam rumah start memasak....
Puteh Puteh......manjanya kemain.....

Kadang-kadang kalau dia dah letih melompat
ke sana sini dalam rumah...tengah tengok TV pun boleh terlena

Kat luar tu hujan lebat sangat tak kan nak biar dia dalam
kandangnya ...sejukkk ...kesian lah kan.....masuk dalam
rumah.....sejuk sejuk ni apa lagi lena sungguh......

Kadang2 tertidur tunggu mama masak kat dapur
letih sangat rupanya....



Thursday, August 15, 2013

Kasturi di Quarantine.....

Sejak akhir Ramadhan lagi....si Kasturi menunjukkan sikap
kurang aktif.....bermuram durja....pendiam dan tak selera makan

Rupanya ada bisul besar tumbuh kat belakang telinganya
mak aii...... Subhanallah....selepas beberapa hari bisul makin besar
pada hari raya pertama Asyraf dan Aiman bekerjasama
memecahkan bisul tu....sampai berdarah....meraung kesakitan
dan merontalah si Kasturi ni......

Saturday, August 10, 2013

Kelahiran 5 baby dari 3 ibu

Mawar melahirkan seekor anak yang seiras dengannya

Tinggi lampai.....

Patutlah perutnya agak slim berbanding Melor dan Melati
seekor jer anaknya rupanya....Alhamdulillah

Melor pula melahirkan sepasang anak kembar  yg putih gebuzz

Yang pertama ni telinganya bergulung ke dalam

Yang sekor lagi telinganya lurus sket...



Alhamdulillah Melati pun dapat sepasang kembar

Tapi nampaknya gene Kasturi lebih kuat nih..
warna Melati hanya lekat kat kepala salah sekor anaknya

Tuesday, August 6, 2013

Kelahiran yang dinanti


video

Kelahiran pertama yang sangat dinanti pada 25 Julai 2013.....
Nini melahirkan anak Kasturi....dengan kakinya yang panjang
masa menyaksikan Kasturi mengawani Nini, risau juga dulu
takut besar sangat ke anak yang dikandung....

Alhamdulillah Allah maha mengetahui dan Maha berkuasa...
walaupun bakanya Kasturi, anak ini kecil berpadanan dengan saiz ibunya

Sejak dilahirkan si Putih yang sangat comel ni nampak agak lemah ....
belum pandai menyusu ....

Punyalah excited mama ngan ayah melepak menunggu
penuh setia...haha...

Tanpa sedar Tun Teja  melahirkan anak pertamanya....
Alhamdulillah...warnanya serupa bapanya Tuah...
maknanya memang baka Pygmy yg ori.....

Syukur...dah pandai menyusu sendiri.....

Tun Teja isteri pertama Tuah dapat baby Girl 
bakal penerus baka Pygmy kita

Kita namakan dia Dang Anum....semoga melahirkan ramai anak2

Menyusul  Kiki pulak melahirkan baby boy

Tembuni masih belum gugur, masih bergantungan 

video
Beberapa detik selepas kelahiran 

Friday, August 2, 2013

Alhamdulillah....seronoknya...

Kenalkan diri....saya si Putih..lahir 25 Julai 2013....
Kita ni anak Pygmy Nini dan Kasturi
umur baru...seminggu....tu lar mama kita taknak nenenkan kita
terpaksalah kita duduk kat rumah Boss kita....

video

Saturday, July 13, 2013

Ibu-ibu yang sarat mengandung....

Raya semakin dekat.....berbelah bagi juga rasa hati...
Dang Melati, Dang Melor dan Dang Mawar yang tengah sarat 
mengandung ni kesian pulak nak ditinggalkan balik kampung
Ya Allah permudahkanlah urusan kami......

Dang Melati tengah sarat sungguh.......dah siap sedia
duduk berasingan dari kawan-kawan lain...

 Orang kata kalau punggungnya dah nampak tulang 
maknanya dah nak bersalin tu....ngeri nengok kebesaran perutnya


Dang Melor pun apa nak ubahkan....

 Nengok dari atas ni besor bebenor.....kalau lah kembar...
bestnya kan......

Dang Mawar nampak slim...takde lah sebesar perut
Dang Melati dan Dang Melor ....lambat lagi kot...


Thursday, June 27, 2013

Madu Lebah Kelulut memang Power

Lebah Kelulut yang ayah pelihara sudah
menghasilkan madunya......Alhamdulillah
Selepas 3 bulan banyak cawan madu yg sudah 
boleh dituai hasilnya.....


Sediakan picagari yg disambung dengan 
straw minuman kotak atau Vitagen


Pecahkan sedikit cawa2 madu dan tebuk dengan
pisau.....

masukkan hujung straw...kemudian sedut....

Setiap cawan madu dapatlah banyak nih...
kadar 2 sudu teh...untuk 2 orang minum..
kenapa yang mengada2 nak bela Lebah Kelulut nih...
bukan murah modalnya....setiap 1 kotak benih ni antara
RM450-600 dijual orang....mujur ayah kenal dengan
pembekal terus...kalau melalui agen2 entah berapa
harga entahnya...ada yg kata sampai RM800...
amboii berniaga sungguh tu.....

Inilah sebabnya...khasiat dia memang POWER



Khasiat Madu Lebah Kelulut

Madu kelulut ini sudah lama diperkenalkan cuma aku agak 
ketinggalan untuk mengetahui khasiat madu kelulut ini. 
Apa itu kelulut? Kelulut ini merupakan keluarga lebah juga, 
namun ia lebih kecil dan tidak bersengat. Seperti lebah, 
Kelulut ini juga membentuk koloni sosial yang kompleks.
 Pihak MARDI telah menjalankan kajian terhadap spesies 
Kelulut ini dan mendapati negara kita ini mempunyai banyak spesies Kelulut. 
Di semenanjung Malaysia sahaja terdapat 21 spesies Kelulut dan
 di Sabah dan Sarawak tidak diketahui. Pada pendapat aku, 
mesti lebih banyak kerana Sabah dan Sarawak mempunyai
 keluasan yang lebih luas dan hutannya yang lebih luas dan terjaga.
 Kelulut ini biasanya bersarang pada batang kayu yang telah ditebang.

Kelulut ini menghasilkan madu dan propolis yang kaya dengan
 antioksidannya. Berbeza sedikit dengan madu biasa, madu dari 
lebah Kelulut ini berasa sedikit masam dan berwarna lebih cerah. 
Propolis pula boleh berfungsi sebagai antikulat, antifungus, 
antibakteria dan antiradang yang biasanya digunakan sebagai bahan
 aktif dalam kosmetik, krim dan tablet.  
Madu kelulut ini masih dalam kajian dan bakal dikomersilkan.

Antioksidan ini banyak fungsinya terutamanya dalam masalah 
penyakit kanser. Antara penyakit yang dilaporkan sembuh 
melalui kaedah rawatan tradisional mengunakan propolis pula 
ialah penyakit diabetis mellitus, strok, hepatitis, kanser, hipertensi,
 batu karang dan HIV/AIDS. Berdasarkan kajian yang dilakukan 
dibawah seliaan Prof. Madya Dr. Siti Amrah Sulaiman, dari USM 
menyatakan bahawa madu Kelulut ini mampu menurunkan paras 
glukos pesakit diabetes dan berkesan untuk menecegah kanser dan gout. 

Read more: http://www.blackrosehunter.my/2012/01/khasiat-madu-kelulut.html#ixzz2XPByWu3Z


Sunday, June 16, 2013

Menuai madu kelulut...

video






Kasturi dan Tuah ......

video

Kemeriahan ayam itik di penempatan baru

video


Bukan banyak manapun ayam itik kita..cukuplah kalau sebulan sekali nak merasa ayam kampung atau itik panggang...jangankan nak jual, nak makan sendiri pun jarang2 sekali ....itupun orang nak marah ke...susahlah kan..

Ayah tu saja bela ayam itik ni, sebab sayang tengok sisa makanan semalam terjun dalam tong sampah begitu ajer... bila ada ayam itik tak lah rasa bersalah sangat nak membuang makanan semalam yg tak habis dimakan tu...so rasa bersalah pembaziran tu macam dapat dikurangkan sikit kot...haha...walaupun tetap salah sebab membazir...hehe...


Thursday, March 28, 2013

Kita berkebun untuk apa?

Bila orang datang ke kebun kami... semua kata wahhh seronoknya
ada kebun luas macam nih...kami hanya senyum...
Disebalik cerita itu.......

Semuanya ayah lakukan sendiri....membersih kolam yang
dipenuhi rumput dan semak samun.....

Kerja yang nampak mudah tetapi memerlukan kudrat 
yang bukan sedikit........dibuat setiap petang sedikit demi sedikit

Balik jer dari ofis... terus bagi makan kambing sekadarnya....
atau lepaskan kambing kalau cuaca baik....

Berehat sebentar bila kepenatan...di sebelah sana ayah terpaksa 
mengupah Indon untuk menambak batas yang semakin mengecil 
akibat hakisan hujan.... kerjanya memang memenatkan...bukan ayah
tak mampu buat....tapi ada sedikit jer lagi yang perlu disiapkan cepat
musim hujan dah datang semula....tambak yg ayah buat
dah hakis teruk...Indon ini pun cuma buat 2 hari jer....
yang lain tu ayah dah buat sendiri dengan sedikit bantuan Arsyad....

Kebetulan Indon ni datang ke kebun dan ayah tengah sebok nak 
bersihkan kolam sebelah sini.....dan ada pulak bahan buangan
dari perobohan rumah yang dilambak dekat kebun kita ni...
Memang kerja berladang, menternak bukan kerja lepas pencen
segala kerja memerlukan kudrat dan tenaga muda.....

Tak tahulah orang lain.... tapi kalau berkebun semua nak upah orang
dah tak kenalah jadinya...berkebun untuk mengeluarkan peluh..
kalau dah main arah jer.....baik tak payah......

InsyaAllah projek lepas ni nak membersihkan lalang belah sini
dah dibersihkan separuh sebenarnya...lepas tu nak buka 1 pintu
supaya kambing boleh lepas bebas ke sebelah sana.....
di sebelah sana pencawang ni dah ditanam rumput Napier...