Friday, November 30, 2012

Reban ke Bunglow ayam nihhh


Memula melangkah masuk ke dalam kawasan pagar kayu ni
ingatkan perkampungan mini ke....macam rumah mini kan...rupanya.....

Larrr reban ayam..... kiranya macam bunglow elit ayam bandor ler...cewah
siap ada landskap segala..... tapi kena tanam pokok yg ayam tak suka pagut ler...
Nampak macam rumah kampung jer kan...alahaiii harganya RM2400...
kalau buat seniri murah jer...kena pulak guna kayu terbuang...kutip jer
kat tempat buangan sampah atau rumah baru buat tu... cuma perlu beli paku jer

Haaa yg ni macam yg ayah buatlah.... stail tempat tidur siap ada tempat
bertelur....tanggan untuk turun naik.... so ayam tak berterbangan
ke rumah jiran ...good idea untuk pelihara ayam dalam taman perumahan

Haa... yg kat sisi sebelah kanan tu lah tempat ayam bertelur....
ada pintu di atas untuk mudah kita mengintai dan mengambil telur....
yg ni pun harganya RM2400.... sebab buat daripada kayu tu yg mahal....

Ni reban ayam Bomba....hehe sebab warna merah bomba....harganya 
tak silap RM2800....cantik sangat kalau letak kat laman rumah....
tapi kena rajin bersihkan najis dia lah...bubuh jer EM...takde lah berbau...


yang bentuk segitiga ni pun ayah dah buat...lain kali kena catlah...
baru cantik.... ni jimat sikit kayunya....tak perasankan harganya
sebab tak pergi dekat pun...lecak sangat sebab baru lepas hujan...

Yang ni tak silap lebih RM4K.... sebab agak besar....petak yg 
terkeluar tu untuk bertelur....memang kreatif orang yg membuatnya...
agaknya dia tukang buat rumah kot.....

Dalam banyak2...mama suka yg ini...sebab warna Hijau PAS...
haha...so kiranya ayam2 di dalam ni pun berpartian jugak...lalala....


Thursday, November 29, 2012

Pigmy goat kami.....

 Owhhh akhirnya...tercapai juga hasrat hati nak memiliki Pigmy goat
@ African dwarf... kambing comel lote......mula sepasang dulu....
hitam ni betina dan yg coklat tu jantannya......biasa lar jantan kecil sket....

InsyaAllah....ada rezeki bertambah biak lah nanti....untuk sementara
ayah letak kedua-dua kambing ni bersama kambing lain tapi dalam petak asing...

Yang coklat ni...kita panggil Chokii...... sebab warna dia coklat....
macam gula2 Chokii tu kan...hehe.....jajan coklat cair  

Yang hitam ni nama dia.... Nini... haha nama jajan jugak kan....
yg iklan Mat Sentul tu.... Nini celup2....biskut celup dalam coklat cair..

Ehh apasal lak menjilat kayu tu...kan ada garam jilat kat sana tuh....
gatal gusi kot.....hehe budak2 lagi kan...baru 3 bulan.....

Nini nampak lebh besar dan sihat ....sebab tu dia tak renti ngunyap....
kalau bagi daun senduduk ....cukup dia suka.....
Ya Allah permudahkan kerja kami dalam membiakkan kambing2 ini
Ameennnn........

MAHA 2012

Dalam hujan lebat lepas zuhur mama, ayah dan Arsyad berangkat ke MAHA
ajak Hana ngan Iera tak nak ikut....target memang nak ke Laman haiwan ternakan jer...
ada misi sangat penting sebenarnya ni....masuk jer ke khemah lembu ....
terpandang si putih gebu ni.... mak aiii Subhanallah besarnya.....

Ni dah tergolek beria benar.... betul sangat gaya nak kena semelih korban jer...
tengah praktis lah tu kot.....kalau gini gayanya senang sangat lah kerja
si tukang semelih korban ya.....

 Ada juga Rusa ... ni kat kandang di bawah khemah lelong .....
 tapi kami tak berminat nak membeli lelongan ni .... macam mahal jer....

Kambing jantan ni pun MasyaAllah besarnya.....

Ni lagi sekor lembu jenis Brahma ke apa ke namanya tadi.... manja semacam jer

Lepas tu masuk khemah ternakan ayam pulak.... Ayam Coachin..
besar sangat ayamnya....kita panggil ayam Gajah jer.....

Yang ni ayam Coachin mini...besar2 ayam kampung biasa lah.... 

Wahhh ni lah Merak Kayangan.... tapi dia tak tunjuk gaya kembang ekor...

Ni ayam apa eak tadi ...lupa namanya...baru jer sampai dari luar negeri...

Cantik kan ayam ni.... tu lar diorang tak label pulak.....

Ni lah burung Kuang....ekornya panjang 

Rabbit pun ada...yang ni memang jenis bulu gebuss.... 

Tu yang menyorok dalam gua tu Landak Raya.... besar juga saiznya...
elok jer kembang duri2nya semua pengunjung lari menjauh dari pagar....
Hati2 woiiii.....takut kena tembak dengan duri dia.....hehe...

Ni lah Guinea Pig atau Tikus Belanda.... Arkus atau Marmut.....
amboiii banyak benor nama dia.....kiranya warganegara Belanda juga lah ni...

Selepas berpusing keliling baru jumpa yang dicari-cari......
Pigmy goat atau African Dwarf ni.....alahaiiii sekor jer pulak....
tak jual pulak tu.....abis macamana nak beli nih.....

Rupanya ada lagi kat sini...ada 5 ekor jer...sekor jer jantan yg coklat
yg lain semua hitam...alahai...... tanpa berfikir panjang ayah terus kata
nak beli....2 ekor ...sepasang......ingatkan nak datang lain kali ke....

Terus beli yg coklat tu....jantan dan sekor lagi hitam yg betina....
yg ada 2 tanduk tu.....hurmmm nekad sungguh....

Alhamdulillah...inilah kunjungan ke MAHA paling puas hati...
sebab dapat beli Pigmy goat comel nih.....

Arsyad tu macam nak bawa balik jer kambing tu kan.....
manja2 sangat kambing kat sini....di Farm Ar-Raudhah Biotech.....
http://arraudhahbiotech.com

Friday, November 23, 2012

Bila Kambing suka bermain...

video
Setiap pagi bila kami buka pintu dapur yang menghadap ke reban kambing
kambing2 tu akan menyapa dengan mengembek....
amboiii macam tau-tau jer ya tuan dia dah bangun boleh lah minta makan
Bila pukul 10 lebih cuaca baik dan cerah....kambing2 ni seolah2 meminta
untk dilepaskan....bukan nak makan sangatpun bila dilepaskan
suka berlari bebas riang ria berlumba ke sana kemari....
kejap berlari ke kandang...kejap keluar semula....macam budak2
bila dapat bermain di luar rumah kan ke suka berlari2 ke sana sini...
seronok tengok kelaku diorang nih....

Cehhh.... buat projek pulak dia kat depan gate.....pi lah menyorok balik
semak sana nun ke....kurang sopan sungguh anak dara nih...

Sunday, November 18, 2012

Kambing Serama... Pigmy goat

Ingatkan ayam jer yg ada serama....rupanya kambing pun ada serama
juga....kambing dwarf...atau Pigmy Goat....kambing jenis ni
berasal dari Afrika Selatan...jadi sesuai sangat kalau nak jadikan 
haiwan peliharaan manja macam kucing tu.....

Saiznya yg kecil comel mongel tentunya tu hanya seberat 8 ke 9 kg
pada usia 3 tahun....wahhh comelnya....hai rasa nak bela lah pulak...
selongkar fail2 En Google ...laaahaiiii ada rupanya dah
orang kat Malaysia ni bela...ingatkan kat oversea jer.....


Lepas ni kita tukar semua kucing2 yg ada kat rumah nih
dengan Pigmy Goat hehe.....ehhh sampai ke hati...huhu....

Kalau dah comel macam nih... memang dok 
dalam rumah jer lah nampaknya.....
takut kena kidnap orang.....

Di US dan Europe...diorang bela secara besar2an....
sebab sambutannya agak tinggi......

Ramai yang jadikan Pigmy goat sebagai pets anak2....
lebih elok dari pelihara anjing atau kucing.....
sekurang2nya najis PG boleh dibuat baja...
najis kucing...hurmmm buat bau2an jer...

Sebab dah ramai yg pelihara PG ni... maka d US sana
selalu diadakan pertandingan PG ni.....

Ni antara Pigmy goat jantan yg pernah menang....

Jenis kambing ni selain sangat cute..dia juga keletah,
suka melompat sana sini....macam anak kucing yg suka bergurau jer tuh

Ni antara contoh rebannya untuk sekeluarga Pigmy goat..

Tengoklah saiz dia...besar sket jer dari tapak tangan...
sooo cute.....


Perbandingan saiznya dengan arnab.... alahai comel jer...
so ajenda ayah lepas ni mencari Pigmy Goat...
macamanapun Istikharah dulu.....



Monday, November 12, 2012

Belajar menternak kambing....

Sejak ada kambing ni hampir setiap hari buka jer komputer,
cari maklumat mengenai kambing....
cari pengalaman orang lain menternak kambing
macamana nak menjaga kambing sebenarnya....
nak elak dari penyakit, mengenal penyakit dan merawatnya...
sebelum ini ayah hanya merujuk kepada Cikgu Halim
tapi Alhamdulillah ayah ditemukan dengan seorang 
penternak yg sangat profesional ni.....

Comelnya anak2 kambing ni kan......Ni gambar anak kambing
dari blog Alwi tu lah...jom singgah cari ilmu di sini:

Ajar kambing meragut rumput....

Kambing2 ni suka makan dedak... sebagai supplemen...
selain dari rumput napier, pucuk gajus, pucuk ubi, daun senduduk,
pucuk daun mengkudu, pucuk daun petai belalang, rumput biasa...
dan macam2 daun lagilah.... 


Pucuk ubi pun diorang suka...ada yg kata pucuk ubi ni boleh 
menyebabkan kambing kembung,.. so far Alhamdulillah...
diorang okey jer...harap2 tak betul lah pernyataan tu kan....sebab
dalam kebun ayah ni banyak jer pucuk ubi.... tapi kena make sure
kat bawah daun tu takde parasit warna putih tu...yg macam rama2
halus putih berterbangan...lama2 daun ubi jadi hitam...
bimbang parasit tu masuk dalam perut nanti kena jangkitan pulak...
ya lah...tak tau betul ke tak...sebagai langkah berjaga2..... 

Mencari dedak di celahan pucuk ubi....dedak ni tak boleh bagi banyak sangat
nanti dah kenyang tak nak makan rumput pulak....ada yg kata
dedak ni boleh sebabkan senak perut kalau terlebih dose....
lagipun harganya mahal tu....dapat bagi sehari 2 kali kadar secawan
seekor dah cukup kot.... 

Nampak sangat dah laparnya tu...tekun sungguh makannya...
tak boleh jadi macam ni... asyik kita jer menyediakan makanan untuk dia...
hari ni kena belajar turun ke padang meragut rumput sendiri....
kena belajar meragut pucuk ubi sendiri...mengecam rumput yg
boleh dimakan dan tak boleh dimakan....


Pintu untuk kambing2 ni keluar makan rumput.....
kat dalam kawasan belah sini dah takde rumput yg boleh diragut
sebab habis diragut ayam kampung dan ayam kluk2....
yg ada pokok limau kasturi, limau nipis dan pucuk ubi yg dah tinggi

video
Punyalah susah nak mengajar dia turun tangga....



Alhamdulillah hari ni berjaya menurunkan Kasturi turun
meragut rumput.... first time turun dia cuma mencium jer....
jumpa semua jenis pokok diciumnya dulu.....

Dah 2 minggu berkurung dalam reban...sejak  semalam ayah
ajar diorang turun meragut...tapi semua tak nak turun....
kat area ni banyak rumput yang tumbuh subur....

video
Tengok tu teruk betul nak suruh diorang turun....
tak mahunya diumpan makanan ke apa....


First time turun kenalah perhatikan takut sesat larat
pulak diorang nanti.... jadi gembala memang kena ikut
belakang kambing.... 

Tadi nak turun bukan main susahnya... bila dah dapat berjalan
kat atas rumput seronok pulak ya.... melompat ke sana
ke mari.... meragut rumput dengan berseleranya....